Ο Φυσιολατρικός Σύλλογος και ο ΕΟΣ Λασιθίου στα Κολλητά Φαράγγια

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΠΑΤΡΙΣ» 29 Απριλίου 2011)

Κείμενο-φωτογραφίες Βασίλης Δρόσος

Την Κυριακή 17 του Απρίλη στις 7,30 το πρωί οι ορειβατικοί μας σύλλογοι ξεκίνησαν από το Ηράκλειο για την προγραμματισμένη πεζοπορία τους στα φαράγγια του νότου. Η ατμόσφαιρα ήταν υγρή, ο ουρανός ντυμένος στο μολυβί μανδύα της βροχής φαινόταν έτοιμος να ξεσπάσει.

Βαριά σύννεφα χαμήλωναν καθώς περνούσαμε πάνω από τους γραφικούς κόλπους της Αγία Πελαγίας, κάπου στο Φόδελε λίγες ψιχάλες κι αυτό ήταν όλο. Περάσαμε πάνω από την ωραία πόλη του Ρεθύμνου που ξαπλώνεται νωχελικά στην ακτογραμμή του Κρητικού πελάγου. με το κάστρο της Φορτέτσας να δεσπόζει πάνω από την παλιά πόλη.

Στο δυτικό κόμβο του Ρεθύμνου, αριστερά ο δρόμος ανηφορίζει προς το ιστορικό χωριό Ατσιπόπουλο. Το βλέπουμε να έχει επεκταθεί, κοντεύει να φτάσει στην πόλη του Ρέθυμνου. Από εδώ μια ωραία άγρια φύση αρχίζει να μας κλείνει στην αγκαλιά της. Ένας στενός δρόμος, ίσα που χωρά το πούλμαν μας οδηγεί μέσα από βαθύσκιωτες ρεματιές με πανύψηλα δέντρα στο χωριό Καλονύχτη. Ακούμε τα ορμητικά νερά να βρυχιούνται στην άγρια ρεματιά του Καλονύχτη και να αντιλαλούν στα ασβεστολιθικά πετρώματα που φαραγγώνουν τη κατάφυτη ρεματιά.

Συνεχίζοντας τη διαδρομή μας φτάσαμε στο ωραίο χωριό Ρούστικα όπου σταματήσαμε για λίγο για να θαυμάσουμε την παλιά εκκλησία και τα γραφικά στενοσόκακα του χωριού.

Από εκεί συνεχίσαμε προς τις βόρειες υπώρειες του Κρυονερίτη για να φτάσουμε στο γραφικό χωριό Μούνδρο. Το βλέπουμε πανοραμικά πάνω από το δρόμο να ριζώνει στη βορειοανατολική ρίζα της κορυφής Τριζολέ. Εδώ μας άφησε το πούλμαν, περπατήσαμε το παλιό γραφικό χωριό και θαυμάσαμε τις βενετσιάνικες πόρτες, τις λαξευτές γραφές, τα οικόσημα και τα άφθονα νερά που τρέχουν από τους βράχους του βουνού και από τις πηγές που ξεχειλίζουν στις πετρόκτιστες κρήνες.

Με αρχηγό τον Μάνο Τρυπιδάκη από το Φυσιολατρικό Ηρακλείου και το Μιχάλη Χουρδάκη από τον Ε.Ο.Σ. Λασιθίου κατηφορίσαμε στη ρεματιά που με δυτική κατεύθυνση μας οδηγεί στο φαράγγι. Το νερό τρέχει ορμητικά, ξεχειλίζει πάνω από το μονοπάτι και μας αναγκάζει να ανεβούμε στα πρανή. Μετά από μισή ώρα κατηφορίσαμε ξανά στην κοίτη όπου περάσαμε μέσα από το ποτάμι βάζοντας πέτρες στα πιο ρηχά σημεία και βοηθώντας ο ένας τον άλω περάσαμε στη δυτική όχθη.

Η πλούσια βλάστηση οργιάζει πολύχρωμη στην κοίτη και στα υψώματα που μας κλείνουν στην άγρια φύση τους. Τα κυκλάμινα στρώνουν χαλιά στην κοίτη, δε ξέρεις που να περάσεις για να μην τα πατήσεις. Πλατάνια και άλλα δέντρα δασώνουν την κοίτη, βλέπουμε πολλά από αυτά να στέκουν στις ρίζες τους αδύναμα να αντισταθούν στη συρτική δύναμη του νερού που παρασύρει το χώμα ξεγυμνώνοντας τα. Περνώντας από τη μια όχθη στην άλλη φτάσαμε μετά από δυόμιση ώρες στην έξοδο του, στο χωριό Βελονάδο. Ένα ωραίο λιβάδι περιτριγυρισμένο από τους λόφους Κεφάλα, Άγιο Πνεύμα, τις κορυφές Τριζολέ και Ισιανή που τις χωρίζει το φαράγγι και νοτιοδυτικά το περικλείουν οι κορυφές του Κρυονερίτη. Από εδώ συνεχίσαμε την πεζοπορία μας με δυτική κατεύθυνση προς την περιοχή του χωριό Βιλανδρέδο, κατηφορίσαμε στα ωραία βοσκοτόπια του. Πλούσια βλάστηση στολίζει τους γραφικούς γήλοφους που διακοσμούν την ωραία κοιλάδα. Από εδώ κατηφορικό μονοπάτι με βορειοδυτική κατεύθυνση μας οδηγεί στο δεύτερο από τα κολλητά φαράγγια. Η μαγεία της φύσης μας οδηγεί στις απόκρυφες ομορφιές της, ανάμεσα στα υψώματα που διαμορφώνουν την άγρια ομορφιά της. Απότομοι δέτες με ανάγλυφους γεωλογικούς σχηματισμούς και χρωματικές αποχρώσεις, με σπήλαια, βραχοσκεπές, και λαξευτές μορφές στους βράχους που τα στοιχειά της φύσης διαμορφώνουν στο πέρασμα των αιώνων. Το νερό ρέει άφθονο τούτη την εποχή, μας συνοδεύει κροταλίζοντας το αιώνιο άσμα του, ακούμε το κελαΐδισμα των κοτσυφιών και άλλων πουλιών που μας συνοδεύουν σε όλη τη διαδρομή. Σπάνια ενδημικά φυτά συναντάμε στο πέρασμα μας ώσπου φτάνουμε στις πόρτες. Με δέος κοιτάμε το θαύμα της φύσης που η δύναμη του νερού το έχει σμιλεύσει. Θαυμάζουμε τούτα τα γιγαντία υψώματα που σαν τεράστια αψίδα ανοίγουν τις πύλες τους για να περάσουμε στο ξέφωτο του Κάτω Πόρου. Εδώ ξεκουραστήκαμε πήραμε μια ανάσα για λίγο για να συνεχίσουμε τη διαδρομή μας στην παλιά πλακόστρωτη στράτα που ανηφορικά μας οδηγεί στο χωριό του Κάτω Πόρου. Πανοραμικά βλέπουμε κάτω από τα πόδια μας την όμορφη κοιλάδα που δασώνεται από το βάθος της μέχρι τις κορυφές των λόφων που την περικυκλώνουν. Κατά τις δύο η ώρα περνάμε το χωριό και μπαίνουμε σε ένα στενό μονοπάτι που η άγρια βλάστηση το κλείνει ακόμα περσότερο. Όσο προχωράμε τόσο στενεύει, δύσκολα περνάμε ο ένας πίσω από τον άλλο με προσοχή, γιατί σε πολλά σημεία το μονοπάτι περνάει στο χείλος του γκρεμού που καμουφλαρισμένος από την πλούσια βλάστηση δημιουργεί παγίδες. Με μεγάλη προσοχή περάσαμε σαν κρίκος αλυσίδας ακολουθώντας τα βήματα των αρχηγών. Οι αφιλόξενοι βάτοι μπλέκονται στα πόδια μας για να αποτρέψουν την πορεία μας, μα ποιος νοιάζεται. Όταν θαυμάζει μια τέτοια ομορφιά δεν θέλεις να τελειώσει, θέλεις να έχεις χρόνο να την θαυμάζεις να την απολαμβάνεις να την αγαπάς να γίνεσαι ένα με αυτή, αγρίμι μες τα αγρίμια.

Κατά τις τρεις η ώρα φτάνουμε στη ρεματιά των «Πέντε Παρθένων». Ένα ωραίο τοπίο κάτω από αιωνόβια πλατάνια, εκεί δίπλα στην κρήνη έχει διαμορφωθεί ένας ωραίος χώρος για ξεκούραση και πικνίκ. Στα δυτικά πρανή της ρεματιάς βλέπουμε

λαξευτούς θολωτούς τάφους που βρίσκονται εκεί από τη Ρωμαϊκή εποχή. Ανάμεσα τους βρίσκεται και το εκκλησάκι των Πέντε Παρθένων. Αφού πλυθήκαμε και ξεκουραστήκαμε για λίγο συνεχίσαμε την πεζοπορία μας μέχρι την Αργυρούπολη. Είναι ένα από τα ωραιότερα χωριά της Κρήτης, με αρχαιολογικό ενδιαφέρων από την εποχή της Ενετοκρατίας, αλλά έχει και μια σπάνια φυσική ομορφιά και πολλά νερά. Κατηφορίσαμε προς το μεγάλο σπήλαιο της Αγίας Δύναμης όπου πηγάζουν τα νερά του Μουσέλλα και δημιουργούν τους ωραίους καταρράχτες της Αργυρούπολης.

Μέσα στο σπήλαιο είναι το εκκλησάκι του Αγ. Ιωάννη. Εδώ τελείωσε η πεζοπορία μας μετά από 6 ώρες μια ωραία διαδρομή μέσα στα μονοπάτια της άγνωστης Κρήτης.

Φωτογραφίες και video της πορείας ΕΔΩ