“Οργώνουν” την Κρήτη κάθε Κυριακή οι ορειβάτες

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΠΑΤΡΙΣ» 16 Φεβρουαρίου 2011)

Από τη Γόρτυνα στον Πανασσό

Του Βασίλη Δρόσου

Την Κυριακή 6 – 2, ορειβάτες από τον Ε.Ο.Σ. Λασιθίου και τον Φυσιολατρικό Ηρακλείου έκαναν από κοινού πεζοπορία στα μονοπάτια της αρχαίας Γόρτυνας με αρχηγούς, από τον Φυσιολατρικό ο Δυσσεάκης Δημήτρης και από τον ορειβατικό Λασιθίου ο Στέλιος Κοντάκης. Ο πρόεδρος Γιώργος Ζαχαράκης έδωσε τις οδηγίες και ξεκίνησαν στις 8 το πρωί με επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Γόρτυνας. Εκεί η ξεναγός Μαρίνα Ξωφάκη ξενάγησε τους ορειβάτες στα μνημεία της αρχαίας πόλης. Δίπλα, στην ανατολική όχθη του Ληθαίου ποταμού, βρίσκεται ο αειθαλής πλάτανος. Κατά τη μυθολογία, όταν ο Δίας σαν ταύρος έκλεψε τη θυγατέρα του Αγήνορα Ευρώπη, την έφερε στη Γόρτυνα και κάτω από αυτό τον πλάτανο, εξέφρασε τον έρωτα του και έγινε η ένωση τους. Από την ένωση αυτή γεννήθηκαν ο Μίνωας και ο Ραδάμανθυς. Η σημερινή πεζοπορία ξεκινάει από τη δυτική όχθη του Ληθαίου. Ένας λόφος ορθώνεται βορειοδυτικά, πάνω στο λόφο βλέπουμε ερείπια της παλιάς Ακρόπολης της Γόρτυνας. Από εδώ ξεκινάει μια ωραία ανηφορική πορεία ανάμεσα σε πλατάνια, ευκαλύπτους, λυγιές, πικροδάφνες, , θυμάρια, αρωματικά φυτά και αγριολούλουδα. Μετά από μια ώρα το μονοπάτι γίνεται απροσπέλαστο, πρέπει να περάσουμε στην ανατολική όχθη, όμως το νερό εμποδίζει. Ο Γιώργος Καλυκάκης και ο Στέλιος Κοντάκης βρήκαν ξερούς κορμούς δέντρων, τους μετέφεραν και έφτιαξαν πρόχειρη γέφυρα. Περάσαμε προσεχτικά και συνεχίσαμε την ανηφορική πορεία για άλλη μια ώρα όπου φτάσαμε στο ξωκκλήσι της Παναγίας. Εκεί καθίσαμε για λίγη ξεκούραση και κολατσιό. Συνεχίσαμε στην περιοχή «Αποδελέφια» ανάμεσα σε καλλιεργήσιμη γη. Μετά από τρεις ώρες φτάσαμε στο εγκαταλειμμένο χωριό Ράφτη. Μπροστά μας ορθώνονται οι νότιες υπώρειες του Ψηλορείτη με τις χιονισμένες κορυφές του να κοντράρουν στο καταγάλανο ουρανό. Μετά τις τελευταίες βροχές η φύση έλαμπε, ξεπλυμένη, πεντακάθαρη, στράγγιζε τα βρεγμένα χαλιά της.

Ο ήλιος άρχισε να ζεσταίνει την παγωμένη ατμόσφαιρα. Στις πάνω ρίζες του Ψηλορείτη βλέπουμε να πλαγιάζει το παραδοσιακό χωριό Γέργερη. Το μονοπάτι μας οδηγεί στη χλόη της καταπράσινης φύσης που τούτη την εποχή ανθίζει με πολύχρωμα αγριολούλουδα, χρωματίζει το τοπίο και κάνει ευχάριστη τη διαδρομή. Κατά τις δύο η ώρα φτάνουμε στην παλαιά εκκλησία της Αγίας Παρασκευής με τους πέντε τρούλους. Βλέπουμε από εδώ το πανάρχαιο χωριό Πανασσός, κτισμένο στις νότιες ρίζες της κορυφής Κουδούνι, περιτριγυρισμένο βορειοανατολικά από τους χαλεπούς γηλόφους της Αγίας Βαρβάρας που δημιουργούν ένα φρουριακό τοίχο γύρω από το λιβάδι που βρίσκεται το γραφικό χωριό. Μια πανέμορφη κοιλάδα κατάφυτη από οπορωφόρα δέντρα, κρασάμπελα, ελιές και άλλα μας υποδέχεται. Αμέσως μετά την εκκλησία βλέπουμε μια παμπάλαια μνημειακή ελιά.

Στον ανάγλυφο κορμό της είναι σμιλευμένοι οι αιώνες που ζει και βασιλεύει, σ΄ αυτόν το τόπο, περίπου 3000 χρόνια. Εδώ τελείωσε άλλη μια ωραία πεζοπορία των ανθρώπων που αγαπούν, θαυμάζουν και απολαμβάνουν τις ομορφιές της φύσης.